torstai 23. kesäkuuta 2016

Perhepolttareiden perinneilta

Edellisessä postauksessa aloittamani perhepolttarikuvaus (lue täältä lisää) ei suinkaan kattanut koko polttareita, sillä savolaisten perinteiden tutustelun, piknikin ja ylläreiden keskeltä matkasimme autolla kohti tuntematonta. Juuri ennen määränpäätä pysähdyimme ja ryhdyimme poimimaan niittykukkia vielä tässä vaiheessa tuntematonta varten. Sitten takaisin autoon ja pien tien päässä häämöttikin kaunis mökki suoraan järven rannalla ja kaikkialla oli kukkia!



Astuessani sisään mökkiin huomasin, miten kaikkialla sisälläkin oli kukkia - pieniä valkoisia kukkaisia, isompia luonnonkukkia maljakoissa, ruusunterälehtiä jne. Todella kaunista ja morsiusteemaan sopivaa! Mökki oli juuri sopiva meidän porukallemme ja siellä oli esillä minun herkkunaposteltaviani:) Kaikkein suurin ja ihanin yllätys oli kuitenkin astua minun makuuhuoneeseni, jossa oli harsoilla ja ruusuilla koristeltu sänky unohtamatta perinnepitsiverhoa. Ihan todella paljon oli nähty minun eteen vaivaa<3


Sitten alkoikin taas tapahtua, sillä sain ohjeeksi pukeutua ulkovaatteisiin ja pian nuorin sisaruksistamme johdatti minut rantaan ja opetti minulle maalausta ihan oikeille väreillä kankaalle. Oli ihan huippua, sillä en ole ikinä saanut maalata näin! Maalasimme maisemaa ja hänellä oli hyviä vinkkejä, miten tehdä kuvasta aidompi ja tyylikkäämpi. Välillä siirryimme sisälle jatkamaan, sillä vettä sateli hiljalleen ja ylpeänä sain jonkin ajan päästä taulun valmiiksi ja olin siihen ihan tyytyväinenkin näin ekaksi tekeleeksi^^


Sitten minua kehotettiin hakemaan hengityssuoja ja kumihanskat ja pukemaan ne päälle. Vähän epäilytti, että nytkö on sen viemärinpuhdistuksen aika. Muutaman valokuvan jälkeen minulle kuitenkin infottiin, että tämä kaikki olikin huijausta :D Sain ottaa ne pois ja ryhdyimmekin tekemään oman äitini johdolla kukkaseppeleitä. Minulla meinasi olla alussa vähän haasteita, mutta sitten se alkoikin sujua. Jälleen opin uusia taitoja ja sain ihan kelposeppeleen aikaiseksi :)


Yllätykset sen kun jatkuivat ja seuraavaksi tuleva anoppini vei minut kuistille koivunoksien keskelle opettaen minulle  savolaisittain vastan teon heidän perinteidensä mukaisesti. Oli ihan huikeaa, että kaikki halusivat opettaa minulle jotain ja olivat todella miettineet, mikä olisi minustakin mukavaa ja mitä en vielä osaa! Enkä tosiaan tätäkään ollut ikinä tehnyt :D Tylsästä puukosta huolimatta sain anoppini avustuksella ihan hyvän vastan tehtyä (ja se kesti illaan löylytkin tosi hyvin) :)

Meidän toimelias päivä alkoi kääntyä kohti iltaa, joten söimme vähän suolaista, jonka jälkeen kaivettiin bikinit esiin ja mieheni isosisko otti ohjaat käsiinsä. Nyt oli vuorossa jotain todellista polttariperinnettä, nimittäin morsiussauna! Jo saunaan mennessä toteutimme perinteitä, sillä morsiussaunaan astuessa on meluttava kovaan ääneen, jotta paha ei pääse hyökkäämään lempeyttä täynnä olevan morsiamen kimppuun. Se olikin aika näky, kun kuusi ihmistä juoksi metsäpolkua huutaen ja kolistellen kattilankansia :D Ennen saunaan astumista sain tehtäväksi arvata kolmesta vastasta, mikä niistä oli Mikon tekemä. Kaksi muuta olivat meidän molempien isiltä (ihanaa, että miehetkin oli osallistettu^^). Hetken mietittyäni arvasin ensimmäisellä oikein ja myös isät meni oikein:) Sitten sain Mikon mummon perinteen mukaan yhdistää meidän vastat symboloimaan yhteistä tulevaisuutta. Itse saunassa meillä oli pitsiset laudeliinat ja minulla oli oma istuin kukkaseppeleen ja katajanoksien ympäröimänä - wau. Kukat kertoivat lempeydestä ja katajan piikit muistuttivat ajoittaisista haasteista. Saunomiseen hurahti hetki jos toinenkin ja sen aikana sain muun muassa mutahemmottelua, rakkaushunajaa, merisuolakuorinnan, jauhoja tuomaan vaurautta sekä kananmunavoitelun tuomaan hedelmällisyyttä. Niin ja tietysti vihdottiin ja jaettiin minun lempeä kaikille. Mutta voitte kuvitella sitä kiljunnan määrää, kun tämä kaikki pestiin järvessä pois :D Niin ja laulettiin myös saunalauluja ja lähtiessä heitin Mikon tekemän vastan katolle, jonka asennosta sitten tulkittiin, tuleeko ensimmäisestä lapsesta tyttö vai poika^^


Niin ja saunan loppuvaiheilla sain päälleni miesten paidan (Mikko hyppää yli!!!), jota käytin hetken ajan löylyissä. Tämän paidan idea oli se, että morsiussaunassa siihen tarttuu morsiamen lempeyttä ja sitten morsiamen on tarkoitus antaa tämä pesemätön paita miehelleen huomenlahjaksi ja kun mies käyttää tätä, siirtyy häneenkin lempeyttä. Tämä kaikki yhdistää paria entisestään :) Tämä onkin Mikolle ylläri ja aion todella antaa hänelle paidan yhtenä huomenlahjana. 

Saunan jälkeen äitimme alkoivat kokkailemaan illallista, vaikka oltiin jo melkein puoliyössä :D Minun vaatteeni oli myös yllärinä käännetty nurinäin saunoessani, mutta en edes ollut huomannut sitä, vähän vain pohtinut, että oho, villatakki on väärinpäin :) Tämä oli testi, joka kertoo, miten tulen reagoimaan vastoinkäymisiin ja koska olin vain tyynesti kääntänyt vaatteet oikeinpäin, taisi se olla hyvä merkki. Meillä oli päivälliseksi ihan huikeaa lihaa salaatilla ja uusilla perunoilla. Samalla Mikon nuorin sisko letitti hiukseni, joka sekin symboloi vaimoksi tulemista, sillä ennen naimattomilla oli hiukset auki, mutta rouvilla letitettynä. Illallisen jälkeen juttelimme hetken kaikesta ja sänkyyn mennessäni paikalleni oli ilmestynyt lahjakortti Suomen ainoaan Juvalla sijaitsevaan English Tea Houseen!! Ihan huippua hemmottelua :) Tuolla käymme jonkun etelänreissun yhteydessä ehdottomasti nauttimassa.



Seuraavana aamuna kokkasimme munakasbaarin sekä pesto-mozzarella-tomaatti -uunileipiä ja teimme vielä oman siskoni tehtävän, eli jokainen kokosi papreille omia tämän hetkisen elämän hyviä asioita. Teki todella hyvää istahtaa kiireisen elämän keskellä hetkeksi alas ja listata, mistä oma hyvä elämä koostuu sekä huomata, että niistä liki kaikki ovat osa jo nyt omaa elämää. Niihin olisikin hyvä muistaa aina välillä keskittyä<3 Sitten loppusiivoilut ja onnellisena kotia kohti.

Minusta nämä minun perhepolttarini olivat ihan huikea stratti häiden odotukselle. Näiden aikana ymmärsin, miten onnekas olen, kun minulla on oman ihanan ja rakkaan perheeni lisäksi mieheni ansiosta myös toinen perhe, jotka välittävät minusta ja ovat ihan huikeita ihmisiä. Saan olla ja olen tästä porukasta todella onnellinen<3 Viikonloppu oli meidän perheiden ja minun näköinen, enkä olisi ikäni osannut odottakkaan, että he ovat suunnitelleet ja järjestäneet minulle jotain näin huikeaa ja kaikki ihan vain minua varten. Kiitos<3 Reilun viikon päästä on sitten vuorossa kaveripolttarit, joista minulla ei ole tiedon hiventäkään. Vähän jo jännittää, mutta siitäkin tulee varmisti huippuhauskaa ihan taas omalla erilaisella tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti