torstai 19. toukokuuta 2016

Sukkanauhaa ommellen

Olen tainnut jo aiemminkin mainita, että minusta olisi ihanaa tehdä sukkanauha itse, meidän häihin kun tulee monia muitakin juttuja, joita minä olen väkertänyt. Minusta tuntui, että itse tekemällä sukkanauhasta saisi ainutlaatuisen ja minun näköisen. Aluksi ajattelin tehdä sen täysin kierrätetyistä materiaaleista, mutta lopulta Kuopion ihanassa Napissa ja Nauhassa vieraillessani kysyin ohimennen sukkanauhamateriaaleista ja löysin ihan todella halvalla ihanaa nauhaa, joten se tarttui mukaan - tosin osa materiaaleista oli kierrätyttyäkin.


Tarvikkeina minulla oli siis 50 cm valkoista ja joustavaa, uutena ostettua nauhaa sekä metri violettia silkkinauhaa, sekin uutta. Halusin varata kumpaakin reilusti ja nauhaan jätin rusettivaraakin, jos sellaisesta innostuisin. Näiden lisäksi minulle oli orkidea, joka oli jäänyt yli servettipidekkeistä ja oli näin jo pois menossa. Lisäksi minulla oli pala valkoista kukikasta kangasta, josta minun kastemekkoni oli aikoinaan tehty ja halusin tämän kankaan todella kovasti jotenkin osaksi sukkanauhaani. Se on siis ihan oikeasti jotain vanhaa ja minusta kangas yhdistää ihanasti kaksi todella tärkeää hetkeä. Lisäksi mallailin muita vanhoja kangaspaloja sekä nauhanpätkiä ja käytin jo kutsuissa tehokkaaksi havaittua liimaa ja kyntilakkaa estämään kankaan reunojen purkautumisen.


Tällainen sukkanauha on aika yksinkertaista tehdä sekä halpa! Lähdin liikkeelle siitä, että sommittelin erilaisia yksityiskohtia ja mietin, mikä omaa silmää voisi eniten miellyttää. Sitten kun sain päätöksen tehtyä, mittasin valkoisesta joustavasta nauhasta sopivan kokoisen pätkän (sovitin monta kertaa!) ja sitten suuntasin sen ja silkkinauhan kanssa ompelukoneen ääreen. 



Silkkinauhaa en vielä leikannut, sillä en tiennyt, paljonko sitä tulee. Ei siis kannata leikata sitä etukäteen, sillä ommellessa on vedettävä joustavaa nauhaa (silkkinauha samalla rypyttyy), sillä silkkinauha ei jousta! Sitten leikkasin violetin nauhankin oikeaan mittaan ja ompelin sukkanauhan kiinni. Seuraavana vuorossa oli kukkien yhdistäminen ja kukan kiinnittäminen. Leikkaisinkin valkoisesta kastemekkokankaastani vapaalla kädellä kukan, jonka keskelle tein reiän ja ujutin sen orkidean ympärille. Ja liimaa paljon väliin! Reunat lakkasin kirkkaalla lakalla, jotta ne eivät purkautuisi :) Sitten  tein ratkojalla pienen reiän violettiin nauhaan, josta ujutin liimalla vuoratun kukan kannan läpi. Vielä paljon liimaa joka kohtaan ja voilà, sukkanauha oli valmis!



Olin lopputulokseen tyytyäväinen - yksinkertainen, mutta sievä ja häihimme sopiva. Ja ennen kaikkea, sen toteuttamiseen oli nähty vähän vaivaa, joten tunneavoa sillä on hieman ostettua enemmän :) Suosittelenkin kokeilemaan tätä yksinkertaista sukkanauhaohjetta! PS. En minä tätä kyllä raski heittää! Vitsailin miehelleni etukäteen, että jos sukkanauhasta tulee ruma, voin heittää sen, mutta jos siitä tulee sievä, säilytän sen :DD Pitikin heti valmistumisen jälkeen todeta, että itselle tämä jää ja tilata netistä halppisnauha, jonka voi sitten mahdollisesti heittää sinkkumiehille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti