keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Häämatkalle maapallon toiselle puolelle?

Kiinnostaako häämatka maapallon toiselle puolelle? Kiinnostaako häämatka, jossa yhdstyvät ranta- ja kaupunkiloma? Haluatteko häämatkalle paikkaan, jossa on paljon nähtävää ja koettavaa?
Nyt siis hieman vinkkejä kaikille niille, joita häämatka Australiassa voisi mahdollisesti kiinnostaa!

Olimme Mikon kanssa tosiaan "kihlajaismatkalla" Australiassa 31.12.2014-17.1.2015. Lennot Helsingistä Sydneyn maksoivat meiltä n. 1200e/hlö, mutta olisimme varmasti saaneet ne halvemmallakin, jos olisimme olleet hyvissä ajoin liikkeellä (kaukomatkoille kannattaa varata lennot vuosi-puoli vuotta ennen lähtöä). Ja yövyimme toisiaan sukulaiseni luona, joten siitä ei aiheutunut meile kustannuksia. Häämatkaa varten alueella oli kuitenkin paljon hotelleja luxushotelleista idyllisiin majataloihin, joista jokainen varmasti löytää omansa. Hotellien hinnat ovat hyvin lähellä Suomen hintoja, tietenkin mitä kauemmas Sydneystä menee, sitä halvemmaksi hinnat muuttuvat.

Meidän matkalla sijoittui pääasiassa pieneen kaupunkiin, Wollongongiin, joka on n. 60km päässä Sydneystä etelään. Se onkin oivallinen matkakohde pareille, jotka haluavat pois suurkaupungin hulinasta, mutta haluavat kuitenkin olla hyvien matkayhteyksien päässä kaikesta tekemisestä. Pidin Wollongongissa erityisesti sen rauhallisuudesta, kauniista vehreästä luonnosta, ystävällisistä ihmisistä ja hienon valkoisen hiekan rannoista, joita riitti! Lisäksi rannasta löytyi merivesiallas luonnon kallioiden keskeltä. Täällä siis pystyi hyvinsekä loikoilemaan rannalla, että shoppailemaan keskustassa ja matkustamaan junalla lähinähtävyyksiin. Alueella oli myös rauhallista liikkua mihin aikaan vaan, syödä uskaltaa melkein mitä vaan ja vettäkin pystyy juomaan suoraan hanasta. Ja tähän aikaan vuodesta, keskikesällä, lämpötilatkin olivat kohdillaan, nimittäin +24- +30astetta päivittäin.

Sen lisäksi, että nautimme paikallisesta luonnosta, kävimme lähimaastossa muuallakin luonnon keskellä. Näistä paikoista mieleeni jäi Kiaman alue, joka on tunnettu juuri kauniista luonnostaan, merenrannasta sekä maisemista, joiden äärellä on helppoa rentoutua. Myös täältä kulkevat junat Sydney:in ja sen lähialueille!

Vielä näkemisen arvoinen luonnonpuisto oli Blue Mountains, siniset vuoret, joilla vietimme yhden lomapäivän. Tämä kansallispuisto sijaitsee parin tunnan junamatkan päässä Sydneystä länteen ja siellä voi ihailla sinertäviä vuoria. Vuorten väri tulee eukalyptuspuista, joista haihtuu auringonvalossa sinertävältä näyttävää ainetta. Tässä kansallispuistossa voi bongata mm. Three Sisters -kivimuodostelmat, jotka ovat aboriginaalien legendan mukaan kolme sisarusta, jotka rakastuivat naapurikylän veljeksiin, mutta tämä liitto ei ollut sallittua. Niimpä syntyi sota ja koska sisarukset olivat vaarassa, noitatohtori loihti heidät kiveksi. Kuitenkin tämä noitatohtori kuoli sodassa, joten kukaan ei osannut muuttaa sisaruksia takaisin sodan päätyttyä. Maiseman ihailemisen ohella tällä alueella on myös mahdollista päästä maailman jyrkimmän matkustajajunan kyytiin sekä maisemahisseille vuoriston ylle.

Luonnon ohella tämä alue tarjoaa huimat mahdollisuudet myös kaupunkilomalle! Kävimmekin Sydneyssä yhteensä neljä kertaa reissun aikana, jokaisella kerralla tavoitteena nähdä aina jotain uutta. Sydney on ehdottomasti näkemisen arvoinen kaupunki ja kaikki keskustan nähtävyydet asettuvat sen verran pienelle alueelle, että kulkeminen on helppoa ja edullista. Ensimmäinen Sydney reissumme ajoittui uuden vuoden aattoon ja olihan se sanoinkuvailemattoman hienoa nähdä livenä Sydneyn mahtavat raketit, ehdottomasti kokemisen arvoista! Meillä kävi vielä hyvä tuuri, sillä pääsimme sukulaiseni kautta aivan keskustan ytimessä olevaan pilvenpiirtäjään, jonka yläkerroksista ihailimme vuoden vaihdetta.

Seuraavalla reissulla Sydneyssä kävimme Taronga Zoossa, Sydneyn suuressa eläinpuistossa, jonne mentiin lautalle aivan oopperatalon ja Harbour Bridgen juurelta. Tämä eläinpuisto oli täynnä eläimiä niin Australiasta kuin maailmaltakin ja siellä hurahti puoli päivää aivan huomaamatta. Tälle päivälle emme mahduttaneetkaan muuta kuin pikaisen pyörähdyksen paluumatkalla Bondie Beachilla, kuuluisalla hengenpelastusrannalla. Taronga Zoon lisäksi kävimme toisessakin eläinpuistossa omana päivänään, joka sijaitsi Blacktownissa hyvin lähellä Sydneyä. Pidimme paikasta enemmän (Featherdale wildlife park), vaikka se olikin paljon pienempi, sillä täällä oli huomattavasti vähemmän ihmisiä ja puisto keskittyi paikallisiin eläimiin (koala, vompatti, australian pingviinit, tasmanian tuholainen, kengurut...). Lisäksi monia eläimiä pääsi koskemaan ja aivan lähelle! Ja vielä eläimin liittyen vietimme yhden Sydney päivän Sydney Aquariumissa, jossa pääsi tarkastelemaan elämää pinnan alla:

Bondie Beach

Kolme viikkoa oli oikein hyvä aika olla täällä, kun halusi sekä nauttia rennosta olosta, että nähdä paikkoja. Kaiken tämän ohessa käsimme myös Paddingtonin markkinoilla, shoppailimme Sydneyn kauppakeskuksissa, pyörähdimme Hard Rock Cafessa ja tietenkin ihailimme kuuluisaa oopperataloa ja Harbour Bridgea. Tälle sillalle olisi ollut mahdollista kiivetä opastetulla kierroksella, kannattaa kokeilla, jos piene extreme kiinnostaa! Kävimme myös katsomassa Taikahuilu-oopperan tässä kuuluisassa oopparalossa ja ehdottomasti kannatti!

Siis kokonaisuutena Sydney ja sen lähiympäristö oli ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka ja sopii minusta hyvin häämatkakohteeksi pareille, jotka haluavat yhdistää kaupunki- ja rantaloman. Miksei se sopisi myös yhdeksi pysäkiksi häämatkalla, tästähän olisi helppo jatkaa esimrkiksi Fidjin saarille tai Isolle Valliriutalle (kts. häämatkainspiraatioita), ja näin voi yhdistää sekä kaupunki-, että paratiisisaariloman. Etenkin sisäiset lennot Australiassa on todella halpoja ja helppoja! Pitkää lentomatkaakaan ei kannata jännittää, me lensimme kahden välipysäkin kautta ja näissä pitkän matkan koneissa on hyvät viihdejärjestelmät ja ruokaa saa jatkuvasti, joten matkustaminen on yllättävän mukavaa :) Ehdottomasti yksi hyvä vaihtoehto häämatkalle tai kihlajaismatkalle, niinkuin me teille!

1. Hei, tää oli minulle ja miehelleni erittäin hyödyllinen juttu! Ollaan joulukuussa lähdössä nimittäin Australiaan häämatkalle. Kiitos siis. :)

1. Mukava kuulla, ja saatte varmasti ikimuistoisen häämatkan täynnä uusia kokemuksia :)