maanantai 20. heinäkuuta 2015

Kenkien värjäysyritys - ei näitä kenkiä häihin

Jälleen kotona ja oman koneen äärellä - ja minun piti päästä heti kertomaan teille hääkenkien värjäyksestä, joka ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Jätin siis useampi viikko sitten valkoiset värjättävää satiinia olevat korkokenkäni Helsingin reissun ohella Niinattaren kenkienvärjäysstudioon, sillä ajattelin, että jos jossain kengistä saadaan hyvät, niin siellä. No, valitsin aikalailla alla olevan kuvan sävyisen värin  (tumma syvä vieoletti) listasta ja sitten odottelemaan. Värjäyksen hinta oli 28e, joten ajattelin, että kannattaa, sillä valkoisissa kengissäni oli ruohikon tuomaa tummumaa koroissa, joten niille oli pakko tehdä jotakin. Tummalla sävyllä nämä tummumat olisi saatu piiloon ja kengille uusi elämä.


Jonkin ajan päästä minulle soitettiin Niinattaresta, että kengät ovat valmiit, mutta väri ei ollut tarttunut niihin kunnolla. Harmitus oli suurin juuri soittohetkellä, mutta vähitellen pystyin ajattelemaan, että en olisi kuitenkaan käyttänyt näitä kenkiä valkoisena, joten tulipahan kokeiltua. Nyt sitten hain kengät ja tässä lopputulos.

(kuva vähän vääristää sävyä, joka oli hyvin hailakka ja läpikuultava lila, 
ei siis näin tumma tai hopeaan taittuva)

Aika kaukana siis tavoitellusta väristä ja minun makuuni täysin sopimaton väri. Puhelimessa kuitenkin puhuttiin laikukkaasta sävystä, mutta sitä ei minusta paljoa ollut. Kengille ei siis löydy ainakaan tällaisena minulta käyttöä :/ Mutta tulipahan kokeiltua! Eniten minua harmitti tässä kenkäjutussa se, että kengät myytiin minulle oululaisesta hääliikkestä vuosia sitten värjättävänä satiinina, mutta nyt niihin ei väri tarttunutkaan. Voiko kenkien värjäämismahdollisuudet vähetä käytön myötä? Vai onko väriaineita vaan niin monenlaisia? Lisäksi jokainen kymppi on hääbudjetissa tiukoilla, joten tällaiset "turhat menot" tuntuu ikäviltä - kenestäpä ei. Lisäksi minusta värjäystulos oli yllättävät heikkolaatuinen, sillä korko ja pohja olivat myös värjäytyneet aika pahasti. Päkiän alta väri varmasti kuluu, mutta ylempää siistin pohjan muotoutuminen voi olla aika hidastakin.



Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia kenkien värjäämisestä! :) Kannattaa ehkä ostaa kengät samasta liikkeestä, niin saa takuun värjäyksellä ja vastinetta rahalle. Palvelu oli kyllä kaikin puolin ja molemmilla kerroilla todella hyvää ja olen ehdottomasti menossa Niinattareen sovittamaan hääpukuja! Minulla vain oli huonoa tuuria näiden kenkien kanssa. Nauroinkin yhdelle kavereilleni, että tämä oli varmaan kohtalon merkki ja tarkoittaa, että minun pitää ostaa häihin uudet ihanat korkkarit. Ja mitä näihin epäonnistuneisiin kenkiin tulee, ajattelin joku päivä ostaa jotain oikein glittersuihketta ja kokeilla, jos se tarttuisi pintaan :D Kengät ovat niin mukavat, että niitä olisi ollut mukava käyttää joskus jossain.


Aina ei voi kaikki onnistua. Minulla oli odotukset ehkä vähän liian korkealla, olisihan sitä pitänyt osata odottaa, ettei värjäys aina onnistu. Kävinkin loppureissusta katselemassa muita kenkiä, joista kerron myöhemmin lisää - kaiken taisi kuulua mennä näin ja nyt hyvillä mielin eteenpäin :) Jospa tässä oli pienet takaiskut hetkeksi ja onneksi oli tosiaan kokonaisuuden kannalta aika pieni juttu.



2 kommenttia:

  1. Moikka!
    Mä värjäsin työni puolesta kenkiä monta vuotta, ja jos kengät reagoi väriin noin, niin vika on siinä kengän kankaassa. Mun silmään näyttää että tuossa olisi taftipinta (voin olla tietty väärässä kun kuvasta yritän tihrustaa) ja siinä ei ole tarpeeksi kuituja joihin väri voisi tarttua. Joka tapauksessa se kankaan pinta ei muutu värjäytyvästä värjäytymättömäksi ellei kenkään ole laitettu kosteussuojaa. Olitko laittanut omiisi? Se estää nestemäisen värin imeytymisen kunnolla. Toinen vaihtoehto on sitten se, että sinulle on myyty mitä sattuu. Mä en itse olisi edes ottanut noita värjäykseen, koska mulla on kokemusta vastaavasta pinnasta ja siitä ettei siihen tartu kunnolla väriä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiitos asiantuntevista kommenteista, kiva oppia ymmärtämään kenkiä vähän lisää! En ollut laittanut kenkiini mitään, käyttänyt vain. Ja materiaali voi hyvinkin olla vääränlaista värjäykseen, harmi, että ne myytiin värjättävinä ja sitten tosiaan vielä otettiin värjäykseen, niin meni rahat vähän sivusuun. Mutta tästä oppineena olen jatkossa ehkä vähän tarkempi ja pitää vaikka ostaessa vielä vähän varmistella, mitä kangasta kenkä tarkalleen on :)

      Poista