tiistai 6. syyskuuta 2016

Häämatka osa 1 - elämyksiä USAssa

Täällä taas! Palasimme viikonloppuna reilun parin viikon häämatkaltamme ja muutaman päivän aikaerosta toipumisen jälkeen olen taas täydessä terässä kirjoittelemassa tänne teille hääjutuista :) Matkustaminen on ihanaa, mutta olen sen verran koti-ihminen, että minusta on aina myös ihanaa tulla takaisin kotiin ja sitten muistella näitä kokemuksia:) Ja mikäs sen parempi päivä palata tänne blogin äärelle kuin häiden kuukausipäivä, niin se aika rouvana vain vierahtää<3

Ajattelin kertoa häämatkastamme parissa osassa, jottei tule ihan megapäivitystä. Aloimme suunnittelemaan häämatkaamme vuosi sitten, sillä tiesimme, että kaukokohteissa tulee olla ajoissa liikkeellä, jotta lennot saa mahdollisimman halvalla. Meillä oli toiveissa suunnata Tahitin saarille ja päätimme, että pyydämme tarjouksia matkanjärjestäjiltä, jotta meidän ei tarvitsisi häämatkalla stressata mahdollisista lentojen myöhästymisistä jne. Halusimme päästä tällä kertaa helpolla ja se osoittautui tosi hyväksi valinnaksi! Kilpailutimme monia toimistoja ja saimme todella hyviä vinkkejä. Juuri näiden matkatoimistojen ansiosta keksimme myös aloittaa lomamma Amerikkassa, Los Angelesissa, ja tästä aionkin kertoa teille ihan ekana. Samalla lomamme suunnitelmat muuttuivat niin, että päätimme viettää aikaa useammalla saarella ja varasimme etukäteen kaikki välikyydit lentokenttäkuljetuksineen, mikä teki matkanteosta ihanan helppoa. Lisäksi ensimmäinen erä, suurin osa matkasta, maksettin jo silloin, toinen erä heinäkuussa, joten kun matka koitti, ei rahaa tarvinnut enää miettiä, tietty tekemisiä varten varattiin jonkin verran käyttövaraa mukaan.

Nyt kuitenkin lomamme ensihetkiin. Lähdimme perjantai-aamuna Helsingistä Air Francen lennolla (Finnair operoi Suomivälin) Pariisiin, josta matkamme jatkui parin tunnin vaidon jälkeen Los Angelesiin. Olimme paikallista aikaa perillä iltapäivällä, mikä oli tosi hyvä, sillä ehdimme vähän katsella ympärillemme ja mennä ajoissa nukkumaan. Näissä pitkänmatkan koneissahan on omat näytöt, joista voi katsoa leffoja, lennon tietoja tai pelailla, koneessa saa nukkua peiton alla, naposteltavaa ja juomaa saa koko ajan ja lämmintä ruokaakin parikertaa, joten aika menee kymmenenkin tunnin lennolla aika nopeasti. Olimme vuokranneet Losista auton, mikä oli Mikolle ehkä parasta ikinä, ja suuntasimmekin lentokentän autovuokraamoon heti tavaroiden saamisen jälkeen. Sekin oli maksettu valmiiksi, maksoimme nyt vain navigaattorin (kannatti ehdottomasti ottaa) ja sitten saimme valita tietyn ryhmän autoista meille sopivimman. Otimme valkoisen Chevrolet Camaron, joka oli sopivasti jäljellä. Sitten vain laukut kyytiin ja kohti hotellia urheiluautolla!!

Voitte kuvitella, miten onnellinen mieheni oli<3 Yövyömme Losissa hyvin arkisessa Best Western Plus South Bay -hotellissa, jonne puodotimme tavarat ja sitten piti päästä vielä illan päälle vähän ajelemaan, joten suuntasimme läheiselle Manhattan Beachille vähän fiilistelemään ja sitten pikapikaa unten maille. Ensimmäinen varsinainen päivämme USAssa suuntasi Hollywoodiin ja aamulla ajoimme ensimmäisenä bongaamaan Hollywood-tekstiä! Siitä sai tunteen, että me todella ollaan täällä. Se ei ollut ihan helppoa, sillä navigaattori ohjasi meidät aluksi aika kauas, mutta vähän sumplittua ja omia reittejä kehittelemällä pääsimme pariin paikkaan hyville kuvausetäisyyksille. Ja tulipahan samalla vähän ajeltua.

Siitä matkamme jatkui Universal Studiosille, jossa ostimme tavalliset sisäänpääsyliput, vaikka olimme lukeneet etukäteen, että jonot ovat kovat. Niin ja muutenkin idea mennä tänne heräsi ihan vasta pari päivää ennen lähtöä. Ei kuitenkaan haluttu maksaa näistä lipuista maltaita, joten ostettiin peruslippu ja koska oltiin henkisesti vamistauduttu jonoihin, ei jonotus haitannut. Paikka oli ihan tosi iso ja täynnä kaikkea huimaa! Menimme ensimmäisenä bussikierrokselle, jossa kierreltiin kulisseista ja nähtiin mm. Fast and furious autoja, New York -kulisseja sekä muutamia erikoistehosteita, kuten metroaseman romahtaminen ja kylän tulviminen - wau.

Sitten kierreltiinkin muissa aktiviteeteissa, kuten Minions-talossa ja Harry Potter-kylässä, jossa oli ihan huikeaa päästä maistamaan kermakaljaa ja kiertämään linnassa. Linnan kierros loppui 3D-vuoristorataan, joka oli aivan huima! Moniin aktiviteetteihin kuului täällä 3D-elämyksiä ja paljon oli kyllä kaikkeen panostettu. Kalliista hinnasta huolimatta tämä oli ehdottomasti kokemisen arvoinen paikka ja nautimme hetkistä täysin siemauksi kuuman auringon alla.

Kello oli jo reilusti iltapäivän puolella, kun jakoimme matkaa kohti Hollywoodin sydäntä, Walk of Famesia, jossa bongasimme tähtilaattoja ja näpsittiin kuvia hahmoista. Huh tätä väenpaljoutta! Poikettiin myös Hard Rock Cafessa nappaamassa pinssi mukaan ja sitten ajettiin Bevery Hillsin luksustalojen bongailun kautta hotellille väsyneitä, mutta innokkaina kaikista elämyksistä.

Toinen kokonainen USA päivämme suuntasi etelään, jossa ensimmäinen kohteemme oli Disneyland. Jälleen olimme keskellä amerikkalaislaumoja ja valtavia materiamääriä, mutta pitäähän tämä kaikki kokea, kun täällä kerta on:) Täällä kiertelimme ihaillen satulinnaa, hahmoja sekä erilaisia aktiviteettejä, joista erityisesti Pirates of the Carribbean jäi mieleen. Ulkoapäin tämä näytti tavalliselta huvilalta, mutta sisälle mennessä avautui aivan valtava maanalle rakennettu luola oikean kokoisine laivoineen, jossa kiertelimme veneessä istuen! Aivan mahtavaa! Kävimme myös sukellusveneessä Nemomaailmassa :)

Disneylandista matkamme jatkui katto auki ajaen Anaheimiin, Selanne Steat Tavernaan, jonne olimme hyvissä ajoin varanneet pöydän. Vaihdoimmekin ennen sinne menoa vähän paremmat vaatteet päälle ja saimme nauttia todella hyvästä palvelusta, suussasulavista pihveistä lisukkeineen ja ennen kaikkea ikimuistoisesta elämyksestä, joka huipentui siihen, että Mikko sai käyttää kaulassa Teemu Selänteen viimeistä Olympia-mitalia. Voitte kuvitella, miten mies oli loppuillan pelkkää hymyä:)

Kolmas aamumme USAssa alkoi hotellin aamiaisella, johon kuului joka aamu pari nakkia, munakasta, paahtoleipä ja pieni hedelmäkuppi :D Oli siis ihan riittämiin syödä tätä vain kolme aamua. Kävimme vielä vähän ajelemassa Hollywoodissa ennen kuin lähdimme kohti lentokenttää ja aivan uusia maisemia. Kokonaisuutena voin sanoa tästä meidän häämatkamme ensimmäisestä osasta sen, että tämä pysähdyn USAssa ehdottomasti kannatti! Hotelli oli ehkä vähän liiankin perus, mutta koska emme olleet siellä kuin yöt, se meni hyvin. Kaikki muu olikin ihan huippua urheiluautoineen sekä kokemuksineen ja jo tässä vaiheessa tuntui, että ollaanhan me oltu jo pitkään matkalla. Tämä sopi hyvin myös loman alkuun, sillä tästä eteenpäin olikin luvassa paljon rennompaa oloa. Siitä lisää seuraavassa päivityksessä.

1. Kuulostaa niin ihanalta! Itsekin haaveilen Losiin matkustamisesta, ja kertomuksesi vain pahensi matkakuumetta. :)

1. Kiitos kommentista! Toivottavasti teidänkin matkasuunnitelmat Losiin toteutuvat vielä joku päivä :)