tiistai 30. kesäkuuta 2015

Häävinkit Helsinki-Tallinna

Palataan vielä kerran meidän lomaviikon tunnelmiin ja tällä kertaa suunnataan kohti viimeistä etappia, nimittäin parin yön Tallinnan reissua ja sitä edeltävää päivää Helsingissä. Suunnitelmien päätarkoitus oli lomailla, mutta siinä sivussa minä keksin tehdä vähän hääjuttujakin, joista oppineena kerron teille seuraavaksi omat vinkkini. Ja kuvilla pyrin tukemaan kuvailuani, sillä jos joku teistä lukijoista innostuu jostakin ideastamme tai ostoksestamme, on niiden avulla helppoa löytää perille :) Nyt siis takaisin matkamme hetkiin ja häälöydöksiin!

Helsinki

Matkamme starttasi siis Helsingistä, ja sulhasen sovitusreissun jälkeen (lue tämä juttu täältä) meillä jäi vielä mukavasti aikaa pyörähtää hoitamassa muutama muu hääjuttu ennen laivan lähtöä.

Kenkien värjäyttäminen
Heti sovituksen jälkeen olin jo etukäteen suunnitellut jättäväni muutaman vuoden vanhat valkoiset hääliikkeestä ostetut värjättävää satiinia olevat kenkäni Niinattareen värjättäväksi, sillä valkoinen kangas oli saanut jo useita käytön jälkiä, eikä näin oikein soveltunut enää sellaisenaan käytettäväksi. Niinpä ajattelin, että nyt kun kerta olemme täällä, voisin hyvin värjäyttää kenkäni Niinattaren värjäysstudiossa ja sinne ne jäivätkin odottamaan seuraavaa Helsinkireissua heinäkuun puolessa välissä. Värivalikoimaa oli paljon, nyt vaan jännätään lopputulosta.

Sinelli ja Askarelli
Nämä ovat varmasti tuttuja liikkeitä liki jokaiselle häitä jo suunnittelevalle. Molemmissa on siis kyse askarteluliikkeistä, joissa on todella laaja valikoima erilaisia materiaaleja ja kaikkea ihanaa! Lähdinkin odottavin mielin kohti Helsingin keskustan Sinelliä, mutta harmikseni se oli remontissa :/ Onneksi aivan samoilla kulmilla oli Askarelli, joka oli siis minulle ennestään vieras, ja pääsin vähän katselemaan askartelujuttuja. Odotukset olivat korkealla ja pettymys olikin aika suuri, kun oikean sävyistä kartonkia ei täältä löytyny. Suuntasimme vielä Espoon Sinelliin, eikä sieltäkään löytynyt oikeaa violettia. Vähän jo masentelin, että pitääkö minun vaihtaa väritoiveitani kokonaan..

Tallinna

No, pettymyksistä toivutaan ja uudella innolla lähdinkin suuntaamaan sulhaseni kanssa kohti laivaa ja Tallinnaa unelmissa katsella sielläkin lomailun ohessa vähän hääjuttuja (tällaista se lomailukin on, yhtä häitten inspirointia, mikäs sen ihanampaa^^)

Laivamatka
Laivamatkalla pääsimme ihailemaan ihanaa aurinkoista merta unohtamatta auringonlaskua Tallinnan satamassa - ihanan romanttista laatuaikaa kahdestaan <3

Edulliset ostokset laivalta
Tallinna ja Viro ovat tunnettuja edullisistaostoksistaan ja moni lähteekin varta vasten laivalle ostamaan häihin esimerkiksi alkoholijuomia sekä herkkuja. Meille tulee tilan puolesta juomat, mutta muille vinkiksi, että hinnat ovat vähän kallistuneet, mutta yhä selvää säästöä tässä tekee. Karkkipuolellakin mahdollisesti :) Niin ja minun silmäni pistivät ennen kaikkea laivan edulliseen kosmetiikkaan ja Victoria Secretsin pöytään - tämän takia kannattaa jo lähteä!

Kauppakeskukset
Nyt päästään sitten varsinaisiin ostoksiin! Eli olimme kuulleet, että satamasta lähtee ilmaisia busseja, Prisma busseja, kahteen kauppakeskukseen. Veimmekin aamulla tavarat hotellille ja ei muuta kuin etsimään näitä busseja ja tämä pysäkki löytyi helposti tällaisen kyltin luota sekä A että D-terminaaleista:

Ja pian aikataulun mukaisesti siihen kurvasikin linja-auto, jonka kyytiin hypättiin:

Linja-auto suuntasi ensimmäisenä Rocca Al Maren kauppakeskukseen, jossa vietimmekin 1,5h ennen seuraavaa linja-autovuoroa. Tämä kauppakeskus oli tosiaan Prisman yhteydessä ja sen sisältä löytyi monenlaisia liikkeitä, pääasiassa kuitenkin hieman "parempia" liikkeitä, joiden hintatasokin oli sen mukainen. Virossa kun on tottunut, että kaikki on halvempaa kuin Suomessa, niin täällä hintataso oli suurimmassa osasssa liikkeitä samoissa, mutta laatukin oli sitten parempi. Tämän keskuksen suurin anti minulle oli kauniit kahvilat sekä askarteluliike, jossa kannattaa käydä! Löysin sieltä sopivaa kartonkia, mutta niitä ei ollut tarpeeksi :/ Siispä etsintä jatkui!

askarteluliike

Bussalla matka jatkui Kristine-kauppakeskukseen, joka oli hieman edelleistä pienempi, mutta sisälsi liki kaikki samat liikkeet. Uusiakin löytyi, sillä minä tein tästä keskuksesta kaikki löytöni!

Ensimmäinen löytöni oli pienen pieni juhlaliike Party, joka sijaitsi aivan oven tuntumassa ja se oli aivan ihana! Täältä olisi saanut myös ihan mahtavaa polttarisälää koppalakeista pupunkorviin :D Me kuitenkin löysimme täältä kaksi konfettia, jotka toivottavasti saadaan häissä ampua esim. häätanssin päätteeksi. Ja hintaa näille tuli yhteensä n. 10e, joten kalliita eivät minusta olleet. Jos kiinnostuit, etsi tällaista ovea:

Lisäksi olin ehkä kaikkein onnellisin, että löysin täältä ne kartongit! Eli pieni askarteluliike Charlot osui eteemme ja sieltä löysin parilla eurolla 20kpl oikean sävyisiä kartonkeja!! Piti siis lähteä ulkomaille löytääkseen nämä :D Nyt ne on visusti kaapissa tallessa odottamassa kutsuaskarteluja ja ihanaa, miten helpottunut olikaan tämän löydön jälkeen.

Pientä luksusta

Pientä luksustakin saimme kokea tällä reissulla. Tässä samaisessa Kristinen kauppakeskuksessa sijaitsi nimittäin Guessin liike, johon ihastuin Australian matkallamme. Olinkin jo katsellut Guessin valkoisia korkokenkiä netistä ja nyt ne osuivat silmiini ikkunassa. Mikon rohkaisemana menin lopulta sovittamaan niitä. Kuitenkin kävellessäni kengillä huomasin, että kapea ja aika korkea korko sai oloni aika huteraksi, joten totesin, etteivät nämä ole hääkenkäni, sillä hääkengiltä haluan tukea ja vakaata oloa :) Kannatti siis sovittaa, sillä netistä suoraan tilatessa en olisi voinut tätä tietää. Kauniit nämä ovat silti!

Toinen pientä luksusta herättävä liike oli Swarovskin liike, josta löysin kaikkea ihanaa! Liike oli pieni, mutta siellä oli useampia koruja, joiden mallista pidin (ja kunhan minulla on mekko, saatan jonkin niistä ostaakin) ja ennen kaikkea ne lasi, joita olen himoinnut jo pitkään - nimittäin häälasit, joiden varsi on täynnä kristalleja. <3 Olin aivan haltioissani! Ja kaiken kukkuraksi sain Mikonkin innostumaan näistä laseista, sillä kuvissa ne eivät näytä yhtään niin kauniilta kuin livenä. Lisäksi perustelimme, että jos panostaisimme kauniisiin ja laadukkaisiin laseihin, olisivat ne ihana muisto häistä, jotka voisi laittaa vitriiniin etusijalle. Hinta oli kuitenkin sama kuin netissä, joten lasit jäivät vielä hyllyyn - toistaiseksi.

Kauppakeskuksesta palattuamme suuntasimme vielä oman hotellimme, Hotelli Metropoliin, alakertaan illalliselle, joka oli huomattavasti suomalaista hintatasoa edullisempaa! Lisäksi hotellin ravintola oli todella kauniisti sisustettu ja tarjosikin ihanan romanttisen päätöksen tälle lomailupäivälle.

Kotimatka

Kenkien sovitus
Seuraavana aamuna matkamme jatkui muutamien ostosten kautta satamaan ja kotia kohti. Olin alun perin sopinut, että kotimatkalla käyn Lahdessa sovittamassa hääkirppiksen kautta löytämiäni kenkiä, mutta laittaessani myyjälle viestiä, kuten oli sovittu, ei hänelle käynytkään enää sopimamme aika, enkä saanut muihin viesteihin enää vastausta. :/ Se oli vähän harmi, sillä pidin todella niistä kengistä ja 36 tulee vähemmän käytettynä myyntiin, mutta tämän taisi kuulua mennä näin. Saanpa katsella kenkiä vielä ihan luvan kanssa :) Onneksi sentään en ostanut kenkiä suoraan, sillä siinäkin olisi voinut tulla jotain häikkää ja kengistä ei koskaan tiedä, miten ne omaan jalkaan istuvat.

Mutta kokonaisuutena tähän matkaan mahtui paljon ideoita, löytöjä, välillä tuskastuneitakin etsintöjä ja ennen kaikkea loman tuntua sekä pieniä romanttisia hetkiä unohtamatta hääfiilistejä ja tunnetta, minkä hyvistä löydöistä sai. Jos siis haluat hakea edullisesti pientä luksusta ja romanttisia hetkiä arkeen, suuntaa ihmeessä pienelle Tallinnan matkalle, ne voivat olla muutakin kuin bileristeilyjä. Tai jos haluat säästää hääostoksissa tai löytää vähän jotain erilaisempaa läheltä, on Tallinna paikkasi!